6,5 maand in Toronto

1 februari 2018 - Toronto, Canada

Hallo iedereen,

Inmiddels is het 3,5 maand geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt, dus het wordt wel weer eens tijd om te vertellen wat er in die tijd allemaal gebeurd is.

We zijn allebei nog steeds druk aan het werk. Vooral voor Shiori was het voor de kerstdagen extreem druk, waarbij zij soms dagen van 12 uur maakte. Nu is voor ons allebei de rustige tijd aangebroken. Af en toe een extra vrije dag is best wel lekker.

Eind november ben in naar Kingston, Ontario geweest. Milan studeerde daar en ik wilde hem graag bezoeken. Kingston is een echte studenten stad. Vlakbij Kingston liggen een aantal eilanden in Lake Ontario. Op zondag zijn we naar één van de eilanden geweest, Wolfe Island. Het plan was om hier te gaan fietsen en het eiland te verkennen. Toen we aankwamen de fietsverhuur echter gesloten en dus hebben we maar een cafeetje opgezocht en een welverdiende warme chocolademelk gedronken ;). Het was super gezellig in Kingston en ook heel fijn om even uit het drukke Toronto weg te zijn.

Op 5 december kwam Sinterklaas en zijn pieten naar The Distillery District. Natuurlijk moesten wij dit meemaken. Ik was natuurlijk benieuwd naar de kleur van de pieten. Wit waren z, kan gewoon hier. Sinterklaas kwam aan op zijn witte schimmel en er werden wat Sinterklaasliedjes gezongen. Sinterklaas had alleen vrij veel moeite op van zijn paard af te komen, zie video. Voor Shiori was het de eerste keer dat ze Sinterklaas in levende lijve zag.

Winter in Canada is koud. Heel koud. In december was het -22 en het is dan echt niet fijn om buiten te zijn. Vooral de wind maakt het koud en de gevoelstemperatuur was op een aantal dagen lager dan -30. Inmiddels is het niet zo heel koud meer. Deze week wordt het namelijk zo'n -3 overdag.

Half december viel hier de eerste sneeuw. Waar heel Nederland plat ligt als er maar een klein beetje sneeuw valt, gaat hier het normale leven gewoon door. Op het moment dat de sneeuw valt is het even vervelend, maar alles wordt super snel 'schoon gemaakt'. De wegen zijn heel snel weer sneeuwvrij en de trams hebben er absoluut geen last van. Al het openbaar vervoer blijft gewoon op tijd rijden. Een groot verschil met Nederland dus.

Vlak voor de kerst zijn Shiori en ik uitgenodigd door twee collega's van mij voor een kerstfeestje. Ieder jaar vieren een aantal uit werknemers van La Tortilleria samen kerst. De familie van mijn collega's wonen in Mexico en daarom hebben ze besloten om het samen te vieren. Dit was super gezellig. Vooraf moest er een lootje getrokken worden met een naam en ik moest een cadeau kopen voor diegene. Ik kende diegene niet, maar met wat hulp van mijn collega's heb ik toch iets voor hem kunnen kopen. Voorafgaande aan het feestje stuitten we wel op een cultuur verschilletje. Het feestje zou om 4-5 uur beginnen en Shiori en ik kwamen pas rond 6 uur aan. Wij dachten dus dat het al was begonnen en iedereen er al zou zijn. Niet dus. We waren de eerste. Om half 8 (!) kwam de rest pas eens aan kakken. Uiteindelijk was het een heel gezellige avond!

Ongeveer een week later werden Shiori en ik uitgenodigd voor de La Tortilleria kerstborrel. Hier gebeurde weer hetzelfde. Wij waren netjes op tijd en waren de enige die kwamen opdagen in de eerste twee uur van de kerstborrel. 2 uur later kwamen een aantal andere mensen. Ook dit was gezellig en in die 2 uur daarvoor was het vooral leuk om met mijn bazen te praten. Normaal praten we alleen over het werk, maar nu kon ik ze ook echt iets beter leren kennen.

Kerst en Oud en Nieuw hebben Shiori en ik met z'n tweeën gevierd. Rond deze tijd was het enorm koud en dus niet lekker om naar het centrum van de stad te gaan en naar het vuurwerk te gaan kijken. We besloten naar het dakterras te gaan rond middernacht en vanaf daar het vuurwerk te bekijken. We zagen niks. Je kan hier zelf geen vuurwerk kopen en het vuurwerk dat werd afgestoken kwam niet boven de hoge gebouwen uit.

Tussen kerst en Oud en Nieuw is Milan nog een keer naar Toronto gekomen. Ook het studiemaatje van Milan, Maurits, was in Toronto. Hij heeft een Canadese vriendin en heeft bij haar familie kerst gevierd. Met Milan ben ik naar The Distillery District gegaan en de volgende dag zijn we wezen bowlen met Maurits en zijn vriendin. Ook dit was weer heel gezellig en leuk om elkaar weer te spreken. Nadat Milan en Maurits ons bezocht hebben zijn zij twee weken gaan reizen op Cuba.

Ook Milan heeft inmiddels een vriendin. Zij komt uit Frankrijk. Milan is afgelopen week naar huis gegaan. Hij vloog naar huis vanuit Toronto en dus was het een mooie kans om elkaar weer te zien en afscheid te nemen. Ook was het heel leuk om zijn vriendin te ontmoeten.

Shiori en ik zijn afgelopen weekend verhuisd. Shiori's werkgever gaat verhuizen naar het westen van Toronto en wij wilden graag allebei wat dichter bij het werk wonen. Helaas moesten wij het perfecte appartement dus verlaten. We hebben hier een super mooie tijd gehad en missen het best wel een beetje. We wonen nu meer naar het westen en dit scheelt mij een uur reistijd van en naar werk elke dag. Een half uurtje langer slapen is best wel lekker. We wonen op een super locatie. Alles is dichtbij en Bloor street heeft een hoop gezellige restaurants en winkels.

Shiori en ik zijn inmiddels ook het proces gestart om langer in Canada te kunnen blijven. Ons huidige visa is geldig tot en met 10 juli 2018, maar we willen graag langer blijven. Hiervoor moeten we een nieuw werk visum aanvragen en dit kost tijd. Zodra ik hier meer nieuws over heb zal ik het jullie vertellen. Het kan dus nog wel even duren voordat wij weer in Nederland zijn.

Jelle

1. Edith:
    2 februari 2018
    Hoi Jelle en Shiori, wat weer erg leuk om te lezen hoe jullie samen genieten met elkaar. Heel veel goeds voor jullie beide.
    Groetjes Edith
  2. Hans Veerman:
    2 februari 2018
    Leuk verhaal Jelle, zo horen en zien wij ook iets van Canada!
  3. Martine:
    2 februari 2018
    Leuk verhaal! Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat.
    Xxx de Bossies
  4. Jan Jukema:
    2 februari 2018
    Prachtig Jelle en Shiori. Fijn dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben in Canada. Trekken jullie wel eens een weekendje de natuur in? Lijkt me wel gaaf in Canada. Groeten vanuit het winterse Weissensee. Jan en Adeline.