Wat is er allemaal gebeurd de laatste 4 maanden!!??

6 juni 2018 - Toronto, Canada

Hello hello!

1 februari was de laatste keer dat ik wat op deze blog heb geschreven, dus het werd wel weer eens tijd.

Laten we beginnen met nieuws over het verlengen van ons visum. We zijn hier allebei nog steeds mee bezig. We hadden alleen gehoopt dat het nu ongeveer wel klaar zou zijn. Helaas heeft Shiori te maken met een advocaat die weinig tot niet reageert of updates geeft. Dit is heel frustrerend, al heeft ze de advocaat deze week aan de lijn gehad en zij zei dat Shiori's zaak afgerond kan worden voordat haar huidige visum verloopt.

Voor mij zit het iets anders. Ik heb een advocaat die heel snel reageert op alle mails, maar hij en mijn werkgever hebben een fout gemaakt. Door deze fout hebben we een maand verspild. Hierdoor is het maar de vraag of ik een nieuw visum krijg voordat mijn huidige visum verloopt. Mocht dit niet het geval zijn dan moet ik Canada dus tijdelijk uit. Ik kan wel terug Canada in op een toeristen visum en mijn zaak verder afwachten. Al met al, heel frustrerend.

Na 1 februari hebben we niet heel veel meegemaakt tot dat mijn ouders naar Canada kwamen. Shiori heeft een nieuwe tattoo op haar been laten zetten. De tattoo is de omlijning van de wereld kaart om haar linker onderbeen (zie foto's). Super cool!

Op 17 maart zijn hebben we geschaatst in het centrum van Toronto. Er was een kunstijsbaan gemaakt naast City Hall. Dit was super leuk om weer eens te doen.

Inmiddels zijn we ook alweer een keer verhuisd. Dit keer zijn we nog dichter bij het werk gaan wonen. Waar we eerst vlakbij Bloor street woonde, waar veel restaurants en winkel zijn, wonen we nu in Etobicoke. Dit zijn de suburbs van Toronto. Er is hier niet zo veel te doen. Er is een supermarkt dichtbij en dat is het wel zo'n beetje. Wel lekker rustig. Althans dat hoopte we. We wonen nu in een semi-kelder. In Toronto hebben heel veel mensen hun kelder omgebouwd tot appartement en verhuren dit. Alles ziet er netjes uit, maar omdat het een kelder is lijkt het net of de mensen die boven ons wonen bij ons in de keuken staan als ze praten. Dit viel dus een beetje tegen en per 1 juli gaan we wederom verhuizen. Waar we heen gaan weten we nog niet. Het liefst zouden we een appartement huren zonder meubels en voor een jaar tekenen, maar omdat we het visum nog niet hebben kunnen we dit niet doen. Het zijn dus op dit moment best stressvolle tijden.

Op 24 april waren ze dan eindelijk daar. Moeders voor het eerst met vliegtuig en gelijk maar naar Canada vliegen. Ik zal een beknopte samenvatting geven van wat we allemaal gedaan hebben (beknopt zal wel niet lukken).

De 24e hebben we niet veel gedaan. Natuurlijk waren pa en moe erg moe van de lange reis. We zijn uit eten geweest en hebben natuurlijk veel bijgepraat.

De volgende dag was het weer heel slecht. Dit was jammer, omdat dit Shiori's enige dag vrij was met mijn ouders die week. We zijn naar de St. Lawrence Market geweest, hebben spelletjes gespeeld in een cafe Snakes and Lattes, hebben gebowld en zijn vervolgens uit eten geweest bij een van onze favoriete vegan restaurants.

Op de 26e ben ik met mijn ouders naar High Park geweest. Dit is een groot park in het midden van de stad. Het weer was inmiddels super mooi en het was dus lekker om hier even te wandelen en in de zon te genieten van een koppie koffie.

Hierna zijn papa en ik de CN Tower ingegaan. Moeders heeft hoogtevrees en was te bang om er in te gaan. Het uitzicht was heel erg mooi. In de CN Tower hebben ze een glazen vloer. Hier konden we naar beneden kijken en moeders zien zitten. Vervolgens zijn we naar ons appartement gegaan en hebben we hier gegeten. We wilden ook Keezen, maar Jelle was het spel vergeten in het vorige appartement, oeps.

De volgende dag hebben we de huurauto opgehaald van het vliegveld en zijn mijn ouders en ik naar Niagara Falls gereden. Shiori moest helaas werken. Nadat we ingecheckt hadden bleken mijn ouders een kamer te hebben met uitzicht op de watervallen. Heel erg mooi. Nadat ik ingecheckt had in mijn kamer, bleek dat ik een kamer had met uitzicht op het hotel van mijn ouders. Verschil moet er wezen.

Niagara Falls was super mooi. Het enige minpuntje was dat er geen boten vanaf de Canadeze kant vaarden. Hierdoor konden mijn ouders dus niet de boot-tour doen. Wel hebben we ´The Journey Behind The Falls' gedaan. Dit had ik de vorige keer dat er was niet gedaan en we waren heel blij dat we dit nu wel konden doen. Je kunt hier achter de watervallen staan en ervaren met hoeveel geweld het water naar beneden komt. Daarnaast is een een viewing deck waar je een geweldig uitzicht heb op de Horseshoe Falls. Je staat er letterlijk vlak naast. Dit was echt fantastisch!

De volgende dag zijn we terug naar Toronto gereden. Mijn ouders hebben mij hier gedropt en zij zijn vervolgens verder naar het noorden gereden, naar Huntsville. Ik moest namelijk deze week gewoon weer werken. In deze week zijn mijn ouders nog naar Ottawa en St. Alexis de Monts geweest en daarna naar Quebec City gereden.

Op 5 mei zijn Shiori en ik naar Quebec City gevlogen. Hier kwamen mijn ouders ons ophalen van het vliegveld. Vervolgens hebben we de oude stad verkent. Quebec City is echt een hele mooie stad. Het voelt alsof je in Europa bent en totaal niet meer in Canada. We hebben het hier echt super naar ons zin gehad. We hebben die dag alleen maar gelopen dit was prima te doen in het oude gedeelte. Die avond zijn we uit eten geweest bij het restaurant genaamd Buffet de L'Antiquaire. Voor iedereen die ooit naar Quebec City gaat, ga hier eten. Het eten is goed, maar vooral de service van serveerster Louise is geweldig.

De volgende dag zijn wilden wij naar een soort van rivier/waterval, maar toen wij daar aankwamen bleek het nog dicht te zijn. Helaas. Onderweg daar naartoe spotten wij een andere waterval en daar zijn we uiteindelijk heen gegaan. Dit was best wel indrukwekkend. Er lag een brug over de waterval en dit was heel spectaculair. Moeders was weer bang en zei: ´Zolang ik naar iemands kont kijk en niet naar beneden, ben ik ok'.

Hierna zijn we weer richting Quebec City gereden en hebben we het nieuwere centrum verkent. Dit was niet heel spectaculair. Vervolgens moesten we beslissen waar we gingen eten. Altijd een lastige discussie. Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar hetzelfde restaurant als de avond ervoor. Het was weer lekker en gezellig.

De volgende dag was het tijd om naar Montreal te rijden. Maar eerst zijn we naar een Huron dorp gereden. Hier konden we zien hoe de Huron stam Chetek8e leefde en konden wij meer leren over hun geschiedenis. Dit stond vooral op het verlanglijstje van paps. Super interessant en leuk om meer te leren over de geschiedenis van Canada.

Dan was het toch echt tijd om naar Montreal te rijden. Nadat we allemaal waren ingecheckt hebben een wandeling gemaakt naar de top van Mont Royal. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de stad, de rivier en die omliggende gebieden. Daarna gingen we, uiteraard, weer uiteten. We zijn naar een restaurant gegaan waarvan de opbrengst volledig naar het goede doel gaat. Alle staf werkt er als vrijwilliger. Hier heeft vaders zijn eerste Poutine gegeten en hij was heel erg lekker.

Op 8 mei zijn we Montreal gaan verkennen en om heel eerlijk te zijn viel dit een beetje tegen. Montreal voelde voor ons meer als een mix tussen oude gebouwen en moderne gebouwen. Het leek best wel op Toronto soms en na Quebec City hadden wij dit niet verwacht. Het was een mooie stad, maar niet wat wij er van verwacht hadden. We hebben ons hier overigens wel goed vermaakt. Shiori en ik hebben onder andere een zip-line gedaan en dit was erg leuk om te doen. 's Avonds zijn we voor All You Can Eat Sushi gegaan. Voor de ouders een nieuwe ervaring, maar ze hebben allebei het eten met chopsticks geleerd en het ging ze goed af!

De volgende dag was het voor ons tijd om weer richting Toronto te vliegen. Mijn ouders zijn vervolgens naar Kingston gereden en zijn twee dagen later ook weer naar Toronto gekomen. Natuurlijk moesten de tortillas die ik maak geprobeerd worden en dus hebben we bij ons thuis Shrimp Tacos gegeten.

Op 12 mei zijn we naar de Toronto Islands gegaan. Dit zijn een aantal eilanden in Lake Ontario waar je met de veerboot naartoe kan. Het was vrij fris die dag en op de eilanden was niet heel veel te doen. We hebben een lange wandeling gemaakt en onder andere een aantal kersenbloesem (Sakura) bomen gevonden. Ook hadden we hier een mooi uitzicht op de skyline van Toronto. Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar Downtown en hebben nog genoten van de zon in Trinity Bellwoods Park en zijn we door de Graffiti Ally gelopen.

De laatste volle dag in Canada voor mijn ouders zijn we naar Scarborough Bluffs geweest. Dit zijn kliffen aan de rand van Lake Ontario. We wilden de Bluffs beklimmen, en hebben dit ook geprobeerd, maar het was te glas om tot de top te komen. Toen we weer beneden waren bleek er een aantal meter verderop een bord te staan met het verzoek om de Bluffs niet te beklimmen, oeps. Wel weer heel erg mooi.

Dan... de dag van het afscheid. Shiori moest werken en kwam 's avond naar het vliegveld. Mijn ouders en ik zijn naar Kensington Market geweest en hebben het vooral rustig aan gedaan die dag. Ik heb ze de winkel/restaurant van La Tortilleria laten zien en we hebben een Burrito gegeten. Daarna zijn we richting te accommodatie van mijn ouders gegaan en hebben we een laatste borrel gedronken, om vervolgens richting het vliegveld te gaan. Na wat tranen hebben we afscheid genomen en zijn pa en moe weer veilig in 't Zand aangekomen.

Hierna begon het gewone leven weer voor ons. Werken en uitrusten in het weekend. Shiori heeft dat weekend een fiets gekocht en deze moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. We zijn naar Centennial Park geweest en hebben hier de hele dag van de zon genoten.

2 juni was my Birthday, YAY! Ik heb onder andere een Fitbit, gepersonaliseerde koek van Shiori's werk en een nieuwe sporttas (met initialen) gekregen! We zijn op mijn verjaardag naar Canada's Wonderland gegaan. Dit is een groot pretpark iets ten noorden van Toronto. We hebben een seizoenskaart gekocht en kunnen dus de hele zomer en herfst zo vaak heen als we willen. Een collega van Shiori, Je, was met ons mee en het was super gezellig. Canada's Wonderland is geweldig! Waar er in een pretpark in Nederland 4 á 5 goede achtbanen zijn, waren er hier 10 á 11 hele goed achtbanen! Ik heb enorm genoten!

Dat was 'm wel zo'n beetje. Ik heb inmiddels kramp in mijn vingers van al het typen dus ik kap ermee!

Alles gaat goed hier. Hopelijk komt het goed met ons visum binnenkort en kunnen we dus in Canada blijven. Mocht dit niet het geval zijn dan zie ik jullie eerder dan gedacht. Op zich ook wel weer leuk ;) !!

Jelle

1. Marijke Baltus:
    12 juni 2018
    Hoi Jelle,
    Leuk om je belevenissen te lezen en weer wat van je te horen! Ik hoop voor jullie dat het goed gaat komen met het visum, anders komt het evengoed wel goed op een andere manier. Geniet van elkaar en blijf gezond! Groet, tante Marijke